Bryza.png

M28B Bryza

WIELOZADANIOWY SAMOLOT KRÓTKIEGO STARTU I LĄDOWANIA

Samolot M28B Bryza jest samolotem wielozadaniowym krótkiego startu i lądowania (STOL) umożliwiającym eksploatację z krótkich trawiastych, nieutwardzonych lotnisk. Możliwości taktyczne maszyny to m.in. start z ładunkiem ponad 2 ton z pasa liczącego zaledwie 548 metrów długości oraz szybka rekonfiguracja kabiny do różnych wersji.

Dynamiczny, wszechstronny samolot napędzają dwa silniki turbośmigłowe wyposażone w śmigła firmy Hartzell. Wyposażenie radionawigacyjne umożliwia wykonywanie lotów z widocznością (VFR) i bez widoczności ziemi (IFR), w dzień i w nocy. Nowoczesne systemy nawigacyjne, zaawansowane platformy inercyjne, radar pogodowy, zmodyfikowana instalacja odladzania, centrala danych aerodynamicznych to wyposażenie, które sprawia, że samolot M28 sprawdza się w każdych warunkach.

Zaprojektowany zarówno do misji specjalnych jak i zadań operacyjnych M28B Bryza posiada jedne z najlepszych parametrów w swojej klasie. Awionika Glass Cockpit zapewnia pełną kompatybilność z wymaganiami przepisów (kontroli ruchu lotniczego CNS /ATM), umożliwia wykonywanie lotów w dowolnej przestrzeni kontrolowanej (TCAS, TAWS), podejść zgodnie z procedurami RNAV/GPS (zaimplementowane procedury SID/ STAR). System jest również przygotowany do realizacji zadań wojskowych (IFF, EGI, TACAN, łączność V/UHF oraz HF, NVG), w tym realizacji dowolnych podejść taktycznych z wykorzystaniem gogli NVG włącznie. Pozwala także na definiowanie misji patrolowych o dowolnym profilu.

 

 

Charakterystyka ogólna M28B Bryza

Charakterystyka ogólna

Samoloty M28B Bryza wyposażone są w dwa silniki turbośmigłowe różnego rodzaju, w zależności od wersji samolotu (TWD-10B, PZL-10S oraz PT6A-65B). 

Podstawowe parametry silnika PT6A-65B stosowanego w najnowszych wersjach samolotu:

  • typ silnika - turbośmigłowy ze swobodną turbiną,
  • moc startowa na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
  • moc nominalna na wale śmigła 1100 KM (809 kW),
  • warunki eksploatacji - temperatura otoczenia -50°C ÷ 50°C.

 

Podstawowe parametry śmigła Hartzell:

  • typ śmigła - ze  zmiennym skokiem, przestawialne w chorągiewkę i na rewers,
  • ilość łopat - 5,
  • średnica śmigła - 2,8 m.
Charakterystyka ogólna

Zbiorniki paliwa, wraz z dwiema pompami paliwowymi zasilającymi w każdym zbiorniku oraz dajnikami paliwomierzy znajdują się w obu skrzydłach doczepnych oraz w centropłacie.

Całkowita pojemność instalacji paliwowej wynosi w zależności od wersji 1960 litrów (516 US gal) lub 2278 litrów (601 US gal). Zbiorniki w skrzydłach doczepnych i zbiorniki w centropłacie mogą być napełniane przez wlewy lub ciśnieniowo (centralnie). Instalacja ciśnieniowego napełniania posiada podwójny system zabezpieczenia przed przepełnieniem zbiorników, z możliwością ręcznego sterowania stopnia napełniania zbiorników.

Wyposażenie firmy Bendix/King, umożliwia jego eksploatację wg wymagań VFR i IFR w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych.

Historia samolotów rodziny M28 Bryza w polskich siłach zbrojnych rozpoczęła się w lipcu 1984 roku, kiedy to w WSK PZL Mielec wykonano pierwszy oblot samolotu AN-28. Z czasem, po ich gruntownej modernizacji, powstały samoloty M28B Bryza aktualnie jako M28B 1R (wersja Rozpoznawcza) wyposażona w radar patrolowy ARS-400 oraz system łączności taktycznej ŁS-10 Łeba produkcji PIT. Samoloty te do dziś służą Lotnictwu Marynarki Wojennej do patrolowania polskiej granicy morskiej.

 

Dostępne konfiguracje

Zasób 73@6x.png [7.40 KB]

Patrolowo - rozpoznawcza

Konfiguracja MPA przeznaczona jest do wykonywania patrolu morskiego. Standardowo w skład konfiguracji MPA wchodzi radar SAR/ISAR, FLIR, AIS i sprzęt ratowniczy. Samolot można dowolnie modyfikować zabudowując systemy do różnego rodzaju misji. W zależności od parametrów lotu, czy obecności dodatkowych zbiorników paliwa, M28 jest w stanie wykonywać misje patrolowe od 6 do 8 godzin.

Zasób 62@6x.png [4.68 KB]

Cargo 

Wersja transportowa cargo z systemem podnoszenia i mocowania ładunków znajduje zastosowanie w misjach transportu lub zrzutu ładunków. Wciągarka na pokładzie samolotu sprawia, że załadunek i rozładunek jest łatwy, szybki i nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania (np. w przypadku lotnisk w dżungli). Możliwość instalacji podłogi rolkowej dodatkowo ułatwia rozmieszczanie ładunku w kabinie jak również jego zrzut w trakcie lotu.

Zasób 80@6x.png [4.57 KB]

Sanitarna

Wersja sanitarna z noszami, pokładowym wyposażeniem medycznym i miejscami dla personelu medycznego.

Zasób 48@6x.png [6.77 KB]

Desantowa

Konfiguracja desantowa umożliwia transport i zrzut do 17 spadochroniarzy. Składa się z ławek desantowych z pasami bezpieczeństwa, bramki desantowej i systemu sygnalizacji. Poza misjami desantowymi, samolot może wykonywać misje zrzutu ładunku przy wykorzystaniu podłogi rolkowej. Wersja desantowa może zostać dodatkowo wyposażona w system PJRS (Parachute Jump Rescue System), dla zwiększenia bezpieczeństwa misji zrzutu skoczków.

Zasób 46@6x.png [6.88 KB]

Pasażerska

Wersja pasażerska ze stałymi fotelami przeznaczona jest do transportu maksymalnie 19 pasażerów na pokładzie.

 

 

Charakterystyka M28B Bryza

0.png
Obróć model

Blok - tekst - zdjęcia - link

Wykaz biuletynów i listów serwisowych

czytaj więcej

Warunki sprzedaży

czytaj więcej

Wsparcie posprzedażne

czytaj więcej

Skontaktuj się

 

Dyrektor Sprzedaży i Programów
Piotr NIEDBAŁA
piotr.niedbala@global.lmco.com

 

 

Kierownik Biura Rozwoju Biznesu
Tomasz KIEĆ
tomasz.kiec@global.lmco.com